نمایش نوار ابزار

نمایندگان جامعه ادیان توحیدی در مجلس شورای اسلامی در سالروز تولد دکتر مینا ایزدیار پزشک فرهیخته زرتشتی و بنیانگذار انجمن تالاسمی ایران به صف داوطلبان اهدای خون پیوستند

دوشنبه 10 مهر 1402

به گزارش ایرنا از سازمان انتقال خون، روز نهم مهر به مناسبت سالروز تولد زنده یاد دکتر مینا ایزدیار پزشک زرتشتی و بنیانگذار انجمن جامعه تالاسمی ایران به عنوان روز اهدای خون پیروان ادیان توحیدی نامگذاری شده است تا هموطنان مسیحی، ارمنی، کلیمی و زرتشتی با فرهنگ اهدای خون در این روز آشنا شوند و به یاد خدمات انسان دوستانه این چهره ماندگار به بیماران نیازمند خون اهدا کنند.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با اشاره به دستاوردها و توفیقات این سازمان گفت: همراهی مردم و اثرگذاری چهره های ماندگاری همچون زنده یاد دکتر ایزدیار، از مهمترین عوامل نتایج درخشان سازمان انتقال خون است و امیدواریم با توسعه فعالیت‌های فنی و علمی، بتوانیم در بالاترین سطح استانداردهای جهانی به نجات جان بیماران کمک کنیم.

همایون سامه‌یح نجف آبادی نماینده کلیمیان و عضو کمیسیون بهداشت در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی با تقدیر از نقش یک بانوی ایرانی از جامعه ادیان توحیدی به عنوان موسس انجمن تالاسمی ایران، گفت: اقدامات این بانوی ایرانی برای ایرانیان و جامعه ادیان توحیدی مایه افتخار است و این را هم باید گفت که الگوی ما برای اهدای خون، همان مسیری است که در دوران جنگ تحمیلی و با اهدای خون برای نجات کشور صورت گرفت.

نماینده زرتشتیان ایران در مجلس شورای اسلامی نیز در حاشیه این اقدام انسان دوستانه گفت: نهم مهر، روز زایش یک شیرزن ایرانی است و دکتر ایزدیار یکی از زنان ایران زمین بود که همه زندگی خود را برای کودکان بیمار گذاشت و انجمن تالاسمی ایران را برای نجات جان بیماران ایجاد کرد.

اسفندیار اختیاری کسنویه یزد تصریح کرد: تنوع اقوام، ادیان و گرایش‌های مختلف مانع از این کار نجات بخش نخواهد شد و اهدای خون، سپندینه‌ای است که بر هر ایرانی واجب است که جزء اولویت‌های اصلی در زندگی قرار دهد.

شارلی انویه تکیه نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی ایران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه خون به معنای واقعی زندگی است، تصریح کرد: اهدای زندگی به همنوع دارای اجر معنوی است و شهیدان در زمان جنگ تحمیلی، با اهدای خون خود به ما زندگی بخشیدند و همان طور که در جبهه های دوران دفاع مقدس، سربازان مسیحی و مسلمان در کنار هم بودند و برای این آب و خاک، خونشان در هم ادغام شد، امروز هم این گونه است و برای اهدای خون به عنوان یک ایرانی باید در وسط میدان باشیم تا به این وظیفه شرعی و اصلی خود نسبت به هموطنان بیمار عمل کنیم.

نماینده ارمنی‌های اصفهان و جنوب کشور در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اهدای خون یک وظیفه انسانی و واجب است و از برجسته ترین نمادهای نوعدوستی تمدن و فرهنگ ایرانی با ریشه های عمیق انسان دوستانه است.

روبرت بگلریان ادامه داد: حضور چهره‌ای مثل دکتر ایزدیار نشان می دهد که جایگاه انسان در جامعه ما مهم است و هر کسی می تواند نقش ویژه ای را ایفا کند و این ها زمینه ساز وفاق ملی خواهد بود.

به گزارش ایرنا، زنده یاد دکتر مینا ایزدیار که ۹ مهر ۱۳۲۸ در کرمان متولد شد و ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ جان به جان آفرین تسلیم کرد به عنوان استاد دانشگاه برجسته و پزشک اطفال در زمینه خون‌شناسی و سرطان‌شناسی ایرانی بود که تلاش‌ها و پژوهش‌های او در کنار همکارانش منجر به کاهش شمار نوزادان ایرانی زنده مبتلا به تالاسمی حاد از ۲۵۰۰ نفر به ۳۰۰ نفر در سال شد و او یکی از بنیانگذاران و مدیران انجمن تالاسمی ایران بود که به پاس خدمات این بانوی پزشک فرهیخته زرتشتی، سالروز تولد وی از سوی سازمان انتقال خون به نام اهدای خون پیروان ادیان توحیدی ثبت شده است.