نمایش نوار ابزار

ورود هیات پارلمانی و گروه دوستی ایران به اروگوئه جهت شرکت در کمیسیون آینده نگر

یکشنبه 2 مهر 1402

هیات پارلمانی و گروه دوستی ایران-اروگوئه  متشکل ازجناب آقایان احمد راستینه نایب رییس گروه دوستی، حجت اسلام و المسلمین نصراله پژمان فر رئیس کمیسیون اصل نود، سیدحمیدرضا کاظمی، همایون سامه یح نجف آبادی و خانم فاطمه مقصودی به منظور شرکت در دومین اجلاس جهانی – پارلمانی کمیته‌های آینده‌نگر وارد فرودگاه مونته ویدئو، پایتخت اروگوئه شد.

هیئت پارلمانی اعزامی از کشورمان در طول سفر با رئیس مجلس و همتایان اروگوئه‌ای خود در حاشیه این اجلاس در خصوص گسترش روابط پارلمانی بین دو کشور دیدار و گفتگو نمودند.

علاوه براین؛ بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص مسائل طراحی حکمرانی آینده‌نگر در پارلمان‌ها و ایجاد ظرفیت‌ها و قابلیت‌های آن، چالش‌های اقدام پارلمانی در عصر تغییر، نقش پارلمان‌ها در ترویج مردم‌سالاری، شناسایی چالش‌های پیش‌رو در حوزه عصر پسااینترنت و به طور خاص هوش مصنوعی، مؤلفه‌های حکمرانی خوب در تقویت مردم‌سالاری، هوشمندسازی، عدالت‌جویی، اعتمادسازی و پاسخگویی از جمله مباحث سخنرانی هیئت پارلمانی ایران در دومین اجلاس جهانی – پارلمانی کمیته‌های آینده‌نگر در مونته ویدئو بوده است.

شعار این اجلاس درخصوص «پارلمان‌ها آینده را با خود به زمان حال می‌آورند – دموکراسی آینده در ژرف‌اندیشی و کنش حال» تعیین شده است. همچنین هدف کلی این نشست: «تقویت نقش و همبستگی آینده‌اندیشی در عملکرد پارلمان‌ها و به ویژه توجه نمایندگان به تحولات هوش مصنوعی و ارتباط آن با دموکراسی» است.

شایان به ذکر است؛ اولین اجلاس جهانی- پارلمانی کمیته‌های آینده‌نگر در مهرماه سال ۱۴۰۱ به میزبانی فنلاند در شهر هلسینکی با موضوعاتی از قبیل استفاده بهینه از قابلیت‌های فناوری در دستیابی به توسعه سازگارتر با محیط زیست، نیاز نظارتی بر مقررات فراملی تجارت دیجیتال و اهمیت همکاری پارلمانی در تصمیم‌گیری پیش‌دستانه و پاسخ به چالش‌های مستمر برگزار شد.